Skal holde temperaturen oppe i Kuldeteknisk

Fagarbeider med interesse for økonomi- og organisasjonsutvikling

Skal holde temperaturen oppe i Kuldeteknisk

På gutterommet bygde Martin TV-dekodere som han solgte til venner og kjente. I studietiden sparte han drivstoffutgifter ved å bygge om bilen til å gå på gratis frityrolje. I sommer ble han ny daglig leder i vekstselskapet Kuldeteknisk.  

 

Kuldeteknisk skal tredoble omsetningen ytterligere i løpet av de neste tre til fem årene, ikke minst gjennom fortsatt investering i forskning og utvikling. I dag er de 65 ansatte i selskapet, og med slike ambisjoner betyr det også langt flere arbeidsplasser de kommende årene.

En av de siste signeringene er Martin Schjølberg. Han kommer fra stillingen som prosjektdirektør i entreprenørselskapet AF Gruppen, og tok til som daglig leder i Kuldeteknisk i begynnelsen av juli.

Tilstedeværelse

Martin har jobbet i AF Gruppen siden 2011 med utvikling, prosjektgjennomføring og ledelse i ulike sammenhenger. Først som rådgiver og prosjektleder, og deretter som daglig leder for Boligenergi - et selskap som er deleid av AF Gruppen og OBOS.

- Tiden i AF Gruppen har satt et godt spor i meg. Der har jeg levd etter verdien ”ledelse gjennom tilstedeværelse". Det er noe jeg tar med meg videre inn i Kuldeteknisk, sier Martin.

Et vinnerlag

- Vår visjon er å være ledende på bærekraftig temperaturhåndtering. For at vi hele tiden skal være på topp må våre medarbeidere være dedikerte. Vi skal trekke til oss de flinkeste, sier teknisk leder og gründer, Frode Berg. Han forteller at det har vært en lang prosess å finne en ny leder til bedriften.

- Vi har ønsket oss en som er fremoverlent og som deler gründerånden til Kuldeteknisk. Mest av alt har vi lagt vekt på å finne en leder som ser verdien i de ansatte, og på den måten kan utvikle bedriften mot nye mål.

- Jeg ble først oppmerksom på Kuldeteknisk etter å ha tapt et anbud mot dem - det er fortsatt litt bittert, smiler Martin Schjølberg. 

- Men nå er du kommet på et vinnerlag, humrer Berg. 

 

Martin gjør seg kjent: Martin om bord i M/S ”Båragutt” som lå ved Tromsø mekaniske for service. Her forklarer Roy Arild Fjellstad og Audun Nyvoll nysjefen hvordan et fryse- og RSW-anlegg fungerer.

 

Tromsø-gutt

Schjølberg er opprinnelig Tromsø-gutt, men har bodd andre steder mer eller mindre siden han var 17 år. Han har fagbrev som servicetekniker med spesialisering på radarsystemer, og er utdannet befal og tekniker i forsvaret. Deretter tok han en mastergrad innen energi og miljø fra NTNU i Trondheim og ETH (Eidgenössische Technische Hochschule) i Zürich i Sveits.

- ETH er et anerkjent universitet nær de sveitsiske alper. Jeg har bestandig hatt en drøm å bo i utlandet, og siden jeg hadde lyst til å stå på ski så var valget om å bo et år i Sveits enkelt.

Martin har bodd i Oslo fast siden 2011, men har nå flyttet nordover med familien etter å ha vært i samtaler med Kuldeteknisk i lengere tid. Han og kjæresten Therese har vært sammen siden studiedagene, og de har en datter på snart to år. Therese er også fra Tromsø, og er utdannet jurist.

Kuldeteknisk på Arbeidslivsdagen ved UiT campus Tromsø: På Kuldeteknisk sin stand fikk studentene møte kontormedarbeider Sol Hansen Berg, HR og KS-leder Liv Mona Arntzen og ny-sjefen Martin Schjølberg.

 

Masseproduserte TV-dekodere

- Hele veien har jeg vært en fagarbeider med interesse for økonomi- og organisasjonsutvikling, sier Martin.

Som 16-åring lånte han tre tusen kroner av moren for å kjøpe inn deler for å bygge TV-dekodere som han masseproduserte på gutterommet for så å selge videre til venner og kjente med god fortjeneste. Den økonomiske sansen har han tatt med seg videre etter hvert som han har blitt eldre, noe som blant annet skulle vise seg da Therese og han kjøpte seg en billig bruktbil høsten 2007.

- Med en dieselpris på under ti-tallet kjørte vi rundt i Trondheim med smilene fra øre til øre. Men plutselig gikk drivstoffprisene gikk rett opp, og vi måtte snu enda mer på krona.

Som en grillfest i parken

Martin luftet ideen til Therese: Hva om vi bygger om bilen slik at den kan bruke brukt vegetabilsk olje? Det eneste de trengte var en leverandør hvor de kunne hente den brukte oljen gratis. På McDonalds fikk han nei, men på Sesam på Studentersamfundet var de glade for at han kom.

- Det kan du selvfølgelig få. Vi må betale fire kroner per liter for å bli kvitt den, så vi er mer en glad for at du henter oljen, sa han som jobbet i restauranten.

Med sommerjobb på et mekanisk verksted, og hjelp av noen dyktige sveisere tok ikke byggingen lange tiden. Det som krevde flest arbeidstimer var installeringen og rensing av brukt frityrolje, men det fungerte til slutt.

- Under prøveturen kjørte jeg inn på en bensinstasjon og gikk ut av bilen for å lytte og lukte på vidunderet. Lyden var akkurat den samme fra motoren som om den benyttet diesel, men lukten fra eksosrøret minnet meg om grillfest i parken med mine medstudenter.

Du kan lese mer om dette prosjektet her: http://energitilskudd.no/kronikk/vis/3_frityrbil-miljovennlig-og-gratis-drivstoff

Kunden i fokus

Martin har benyttet mye av sommeren på å gjøre seg mer kjent med Kuldeteknisk og kundene. 

– Vi skal ha nærhet til kundene, og vi skal ha høy servicedekning. Det er viktig for oss å ivareta forholdet til kunden fra første kontakt og gjennom produktets levetid. Vi lar ikke små detaljer gå på bekostning av gode og langvarige kundeforhold, sier han.

- Mitt mål er at Kuldeteknisk fortsatt skal være en god arbeidsplass. Videre mener jeg at selskapet har et potensial til å utvikle seg og å få flere bein å stå på i fremtiden. I fellesskap skal vi forløse potensialet og bidra til verdiskaping, avslutter Martin Schjølberg.

 

Den ny lederen i Kuldeteknisk, Martin Schjølberg, karakteriserer seg selv som en fagarbeider med interesse for økonomi- og organisasjonsutvikling.